Bettingelser
1 Generelt avviker fra det vi har tilbudt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte ikke samsvarer med tilbud gitt av oss, f.eks. ved antallsbegrensninger ol. Salgsbetingelsene (som man godkjenner ved oprettelse av konto) gjelder for salg av varer og tjenester på www.envieco.no til forbrukere. Selger er: Envieco AS Kjøper er: Den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt du, deg (og tilsvarende benyttes betegnelser som din eller ditt). : Selve nettbutikken/plattformen som er knyttet til domenet www.envieco.no På envieco.no kan du kjøpe varer og tjenester direkte av Envieco AS. For å utføre kjøp på envieco.no må du akseptere vilkårene i denne avtalen, og følge disse i sin helhet. Salgsbetingelsene vil sammen med din bestilling og bestillingsbekreftelse, utgjøre et samlet avtalegrunnlag for kjøpet. Er du under 18 år, kan du bare handle, hvis du har eget bankkort (debetkort) som kan brukes til det. Du kan ikke benytte de andre betalingsmåtene som gjelder (se for eksempel punkt 4). Du kan også få en foresatt til å gjøre handelen for deg. Envieco.no vil ta betalt for varer med mva. Alle varer levert av Envieco.no kan brukes i Norge. Forbrukerkjøp er blant annet regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Du finner disse lovene på https://lovdata.no/. Dersom du kontakter Envieco.no via e-post lagres din e-post henvendelse og kontaktinformasjon hos oss, kontakter du via telefon lagres ditt telefonnummer hos oss. Denne informasjonen er nødvendig for å kunne gjennomføre din henvendelse og for å kunne kontakte deg hvis det skulle være behov for oppfølging.
2 Bestillings- og avtaleprosess Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert hos oss. Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Vi forbeholder oss retten til å kansellere en ordre eller deler av den, dersom den Ved valg av faktura fra Envieco kan det bli gjort en kredittsjekk og gjenpartsbrev sendes dermed elektronisk eller per post. Dersom kreditten innvilges vil faktura sendes per e-post når varene sendes fra oss. Fakturaen har 14 dagers betalingsfrist og ved manglende betaling tilkommer det et purregebyr kr 35 samt forsinkelsesrenter på 8%. Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel og kravet oversendes inkasso etter enhver tid gjeldende bestemmelser. Ved bruk av Vipps vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Det vil si ved fullføring av checkout. Kortet blir belastet samme dag som forsendelse blir Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.
3 Priser Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil komme frem før fullføring av en bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m. Ved kjøp av varer fra Envieco.no ved leveranser til steder der det ikke skal betales merverdiavgift, vil prisene likevel være inklusive mva, som evt. må refunderes i etterkant. Prisene er i stadig forandring og vi tar forbehold om prisendringer frem til gjennomføringen av hvert enkelt kjøp, som følge av endrede priser fra våre leverandører eller valutaendringer. Vi tar også forbehold om at skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse i nettbutikken, markedsføring eller lignende kan føre til at komplett.no ensidig kan slette, avvise eller tilbakekalle ordre. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
4 Betaling Kjøpesummen kan etter ditt eget valg ved checkout gjøres opp gjennom med faktura, Vipps, klarna eller kjøpsfinansiering. Ved valg av faktura eller kjøpsfinansiering som betalingsmåte vil det inngås egne avtaler for finansieringen, og du vil motta informasjon og avtaledokumenter fra den Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt, får ikke tilbakevirkende kraft. Bruksanvisning vil følge med eller være tilgjengelig på produsentens hjemmeside.
5 Levering Alle generelle leveringstider som er oppgitt på Envieco.no må anses som veiledende. Når leveringstid er oppgitt i antall dager, menes hverdager, og befrakters tid kommer alltid i tillegg. Selger forbeholder seg retten til å endre oppgitt generell leveringstid uten nærmere varsel. Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og på eller innen det tidspunkt som er avtalt (se punkt 1 og 2 ovenfor). Komplett har ansvar for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. For hjemlevering må du være hjemme for å signere for levering. Ved hjemlevering med innbæring er du selv ansvarlig for å sørge for fri adgang i henhold til levering. Du er også ansvarlig for å beskytte gulv ved levering, da transportørens personale er nødvendig å bruke vernesko til enhver tid ved håndtering av gods. Dersom områder/dører osv. er for smale til å bære inn godset, har sjåføren rett til å avbryte leveringen. Etter at du har mottatt produktene bør du så snart du har anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med sendingsbekreftelsen. Undersøk om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Hvis det under transport har oppstått skade på sendingen, eller det du har mottatt ikke stemmer overens med det du har bestilt, så vær snill å kontakte oss så raskt som mulig. Ta vare på emballasje og produkt til saken er ferdig behandlet og du har fått tilbakemelding fra oss. Forbrukere har rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere avtalens pkt.
6 Angrerett Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester (se unntak i siste avsnitt). Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir Selgeren av leveransen melding om dette (angrefrist).Varen må sendes til oss senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten ble gitt. Ta kontakt og informer om at du ønsker å benytte angreretten. Vi kan kontaktes på telefon eller via kontaktskjema som du finner her. Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i sendingsbekreftelsen eller ved levering av produktene, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen. Dersom du mottar angrerettskjema innen disse 12 månedene, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen du mottok angrerettskjemaet. For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være tilbakelevert til Selger av produktet i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan Selgeren trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales. Alle produkter skal leveres tilbake til Selgeren innen rimelig tid ved bruk av angreretten. Kjøperen har risikoen for transporten av varen tilbake til Selgeren. Selgeren er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt, inkludert porto for forsendelsen, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Hvis du uttrykkelig har valgt en spesiell frakt utover hva som er nødvendig for å frakte varen, skal dette betales av deg. Tilbakebetaling skal finne sted innen dager etter at Selger har mottatt angremeldingen, men likevel ikke før 2 dager etter at Selgeren har mottatt returen fra deg, eller dokumentasjon fra deg for at du har sendt returen tilbake til Selger. Produktet sendes tilbake til Selgeren i originalemballasjen, sammen med utfylt angrerettskjema. Returen skal gjøres til Selger i samsvar med gjeldnede vilkår. Tilbakebetalingen av kjøpesummen skjer ved samme betalingsmiddel som du benyttet ved bestilling, om ikke annet er avtalt eller det finnes hinder for tilbakebetaling ved benyttet betalingsmetode. Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet. Angreretten gjelder ikke for følgende typer varer: Åpent kjøp I tillegg til den lovpålagte angreretten har du 30 dagers åpent kjøp hos du har mottatt produktet. Det finnes noen unntak fra åpent kjøp og angrerett: fra Når returen er mottatt vil kjøpesummen tilbakebetales på den konto som ble brukt i bestillingen.
7 Forsinkelse av leveransen Dersom Selgeren ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning fra Selger. Ved forsinkelse må krav rettes til Selgeren innen rimelig tid. 8 Reklamasjon og garanti Hvis det oppdages en feil eller mangel, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget den, gi Selger melding om at du vil påberope deg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må uansett senest skje to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er den seneste fristen for å reklamere fem år. Hvis du ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Hvis du sender inn ditt produkt til en av Envieco.no sine servicepartnere, eller Envieco.no sender ditt produkt videre til servicepartner, kan servicepartner ta kontakt med deg som kunde direkte. Dersom du ber oss slette din kundekonto, slettes også all kjøpshistorikk. Det er viktig at du tar vare på kvitteringer for dine kjøp i forbindelse med eventuell fremtidig reklamasjon. Uten kvittering kan ikke garanti/reklamasjon benyttes. Dersom det etter sletting av kundekonto skulle oppstå behov for retur av vare til oss i forbindelse med reklamasjon, må det opprettes en ny kundekonto for at vi skal ha mulighet til å håndtere reklamasjonen.
8 Reklamasjon og garanti Hvis det oppdages en feil eller mangel, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget den, gi Selger melding om at du vil påberope deg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må uansett senest skje to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er den seneste fristen for å reklamere fem år. Hvis du ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.
Hvis du sender inn ditt produkt til en av Envieco.no sine servicepartnere, eller Envieco.no sender ditt produkt videre til servicepartner, kan servicepartner ta kontakt med deg som kunde direkte. Dersom du ber oss slette din kundekonto, slettes også all kjøpshistorikk. Det er viktig at du tar vare på kvitteringer for dine kjøp i forbindelse med eventuell fremtidig reklamasjon. Uten kvittering kan ikke garanti/reklamasjon benyttes. Dersom det etter sletting av kundekonto skulle oppstå behov for retur av vare til oss i forbindelse med reklamasjon, må det opprettes en ny kundekonto for at vi skal ha mulighet til å håndtere reklamasjonen.
9 Personopplysninger Når du handler hos , har rett til å behandle dine personopplysninger i den utstrekning det er nødvendig for å oppfylle salgsavtalen. Dette omfatter opplysninger som ditt navn, epostadresse, telefonnummer, betalingsopplysninger, postadresse og eventuell annen leveringsadresse, samt eventuelt andre relevante opplysninger du oppgir til oss. For mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger, vennligst les våre retningslinjer for personvern og vår personvernerklæring, som er linket til nederst på våre sider. Skriv inn tekst her
10 1 Salgspant Envieco.no eller Resursbank AS har, med mindre noe annet er avtalt, salgspant i de leverte produkter som sikkerhet for kjøpesummen, inkludert renter og omkostninger, inntil disse er betalt i sin helhet, jfr. pantelovens § 3-14 flg.
11 Kundens plikter Den som er registrert som kunde hos er ansvarlig for betaling av de ytelser Envieco.no leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra side. Du som kunde er også ansvarlig for å sikre at opplysninger som er oppgitt på din konto er korrekte. Disse opplysningene kan administreres på «min side». Endringer i navn må gjøres ved å kontakte vårt kundesenter.
12 Ekstraordinære forhold Selger er kun ansvarlig for verditap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis vi godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor vår kontroll, og som vi ikke med rimelighet kunne forventes å unngå eller overvinne følgene av. Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Selgers side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om
13 Endring i vilkårene Vi forbeholder oss retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.
14 Force majeure Er vi forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den, så som ved brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta- restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivstoff, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Selgere fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
16 Tvister og lovvalg Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som ellers angår handel på følger norsk rett og hører inn under de ordinære
tvisteløsningsorganer og domstoler, med tingrett som verneting ved eventuell behandling for tingrett. Ved å være Trygg e-Handel sertifisert forplikter foretaket seg til å følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist. Dersom du ønsker å klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi klage til forbrukerrådet eller via EUs nettplattform for tvisteløsning (ODRportalen). Forbrukerrådet er et statlig forvaltningsorgan som veileder forbrukere og megler i tvist mellom forbruker og næringsdrivende. Forbrukerrådet Fred Olsens gate 1 0152 Oslo https://www.forbrukerradet.no/ ODR-portalen er en nettbasert klageportal levert av EU-kommisjonen og gir tilgang til tvisteløsningsverktøy. Det er særlig relevant hvis du er forbruker bosatt i et annet EUland. https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng =NO